Ryanair to największy niskobudżetowy przewoźnik lotniczy w europie. Spółka założona w Irlandii w 1985 roku przez Tony-ego Ryana i jego dzieci. Pierwszy lot komercyjny odbył się w lipcu 1985 roku i przebiegał na trasie z Waterford do Londynu Gatwick. Ryanair jest obecny również w Polsce. Pierwszy rejs z naszego kraju odbył się 24 marca 2005 roku ze Starachowic do Londynu Gatwick. Aktualnie przewoźnik lata z 13 polskich miast:
- Bydgoszcz
- Gdańsk
- Katowice
- Kraków
- Lublin
- Olsztyn – Mazury
- Poznań
- Rzeszów
- Szczecin
- Warszawa Chopina
- Warszawa Modlin
- Wrocław
- Łódź
Flota
Ryanair polubił samoloty ze stajni amerykańskiej firmy Boeing. Wcześniej latał również takimi samolotami jak: Embraer EMB110, Hawker siddeley HS748, BAC One Eleven, ATR42.
Stan floty (czerwiec 2017)
[table class=”table table-striped”]
Typ, Flota aktywna, Zamówione, Max. liczba pasażerów
Boeing 737-800, 398, 8, 189
Boeing 737-700, 1, 0, 148
Boeing 737 MAX 200, 2, 98, 197
[/table]
Krótkie podsumowanie przewoźnika wystarczy, aby zrozumieć, że mamy do czynienia z liderem na rynku europejskim. Nie to jednak jest przedmiotem artykułu. Chciałbym przedstawić Ci jak przejść bezboleśnie, cały proces zakupu biletu na stronie ryanair.com
Założenia: jedna osoba leci w jedną stronę z Gdańska do Aarhus (Dania) 14 grudnia 2017 roku.
Ryanair podobnie jak inni operatorzy lotniczy, mocno stawiają na budowę i użyteczność swojej strony internetowej. To jak wygląda nie jest przypadkiem. Sam proces rezerwacji ma spowodować wyciśnięcie dodatkowych pieniędzy od klienta który dokonuje rezerwacji.
Ale zacznijmy od początku. Przechodzimy na stronę www.ryanair.com/pl/pl/
Wybór destynacji podróży
Wybieramy czy chcemy lecieć w jedną stronę czy w obie, kraj, oraz miejsce z którego planujemy wylot:
Po wyborze destynacji startu, system automatycznie posortuje kraje, oraz miasta do których możemy polecieć. Pola nieaktywne, oznaczają brak lotów w wybranych kierunkach. Nas w tym poradniku interesuje miasto położone w Dani, a dokładnie Aarthus:
Wybieramy datę wylotu z intuicyjnego kalendarza, który dodatkowo wskazuje kiedy przewoźnik lata w danym kierunku (aktywne pola do wyboru). W naszym przypadku jest to 14 grudnia 2017 roku.
Pozostaje nam wybór liczby pasażerów podróżujących z nami. Ryanair stosuje różne taryfy dla różnych grup wiekowych. Dlatego upewnij się że dobrze oznaczyłeś wszystkich podróżujących. Pamiętaj, że niemowlęta do 2 lat podróżują na rękach rodzica za darmo.
Kategorie wiekowe Ryanair:
- Dorośli: 16 lat i więcej w momencie podróży
- Młodzież: 12-15 lat w momencie podróży
- Dzieci: 2-11 lat w momencie podróży
- Niemowlęta: Poniżej 2 lat w momencie podróży
Akceptujemy warunki przewozu, zaznaczając odpowiedni checkbox przy tekście: „Klikając przycisk „Lećmy”, akceptuję warunki Warunki korzystania ze strony internetowej”. Nawet jak tego nie zrobimy, system automatycznie zrobi to za nas, ciekawostka 🙂 Klikamy przycisk „Lećmy„.
Otrzymamy wynik wybranych przez nas parametrów w postaci kalendarza z datami i dostępnymi taryfami:
Jeżeli nie jesteśmy przywiązani do konkretnej daty, możemy poszukać niższej ceny przesuwając kalendarz w prawo i lewo za pomocą strzałek. W tym przypadku ciężko będzie znaleźć cenę niższą niż 5 zł, ale zawsze warto próbować. Mój rekord cenowy to lot do Londynu z Gdańska za 4zł liniami Wizz Air.
Do wyboru mamy trzy taryfy od Ryanair:
- Standardowa taryfa – która wygląda na tle reszty bardzo ubogo. Właściwie przewoźnik informuje nas o tym, że jest najtańsza… Ale warto też wspomnieć o tym, że w ramach tej taryfy możemy zabrać ze sobą bagaż podręczny o wymiarach: 55 x 40 x 20 cm;
- Plus – taryfa daje nam szereg korzyści, oprócz elementów z taryfy powyżej, otrzymujemy:
- możliwość odprawy na lot od 60 dni przed planowaną podróżą
- bagaż rejestrowany do 20kg
- pierwszeństwo wejścia na pokład – wchodzimy dedykowaną kolejką
- możliwość wyboru miejsca w samolocie
- Flexi Plus – wszystkie elementy z taryfy Plus, oraz:
- możliwość zmiany daty lotu, miejsca wylotu, oraz godziny (+1 / -1 dzień)
- odprawa na lotnisku bez dodatkowych kosztów
- Fast Track czyli szybkie opuszczenie samolotu
Decyzja należy do Ciebie 🙂 jak bardzo „luksusowo” chcesz podróżować. Oczywiście wraz z wyższą taryfą, rośnie też cena.
Ja jak na nisko-kosztowego podróżnika przystało, wybieram opcję najtańszą. System oczywiście po wyborze taryfy będzie nas próbował przekonać, że warto wybrać wyższą. Ja jednak ignoruje namowy. Przechodzimy dalej klikając: „Kontynuuj„.
Dodatkowe usługi
Ten krok to standardowa maszynka dosprzedażowa, ala bazar. Ale po kolei, co możemy dokupić do naszej najtańszej taryfy:
- Wybrane miejsce w samolocie
- Bagaż rejestrowany (przewożony w luku bagażowym)
- Pierwszeństwo wejścia na pokład
- To jest zabawna usługa. Teoretycznie wchodzisz w pierwszej kolejności na pokład (przez gorszym sortem). Ale często rzeczywistość jest bardziej przykra niż teoria. Najzabawniejsza jest to, gdy wsiadasz pierwszy do autobusu, gdzie wsiądzie jeszcze kilkudziesięciu pasażerów i podjedziesz dokładnie w tym samym czasie do samolotu 🙂
- To jest zabawna usługa. Teoretycznie wchodzisz w pierwszej kolejności na pokład (przez gorszym sortem). Ale często rzeczywistość jest bardziej przykra niż teoria. Najzabawniejsza jest to, gdy wsiadasz pierwszy do autobusu, gdzie wsiądzie jeszcze kilkudziesięciu pasażerów i podjedziesz dokładnie w tym samym czasie do samolotu 🙂
- Ubezpieczenie podróżne
- Parking na lotnisku
- Wynajem samochodu
- Rezerwacja noclegu
- Transfer z i na lotnisko
- Dodatkowy sprzęt:
- sprzęt dla niemowląt – pamiętaj, że składany wózek dziecięcy, oraz jeden mały przedmiot, możesz przewieźć za darmo w luku bagażowym;
- sprzęt muzyczny przekraczający wymiary bagażu podręcznego
- sprzęt sportowy przekraczający wymiary bagażu podręcznego
Jeśli chcemy, wybieramy odpowiednie usługi i przechodzimy dalej klikając „Zapłać„.
Otrzymamy ostrzeżenie, że jeśli nie wybierzemy płatnego miejsca to możemy siedzieć w środku… no i co z tego? 🙂 Klikam „Ok, dzięki„.
Zanim będziemy mogli coś uzupełnić, musimy się zalogować na swoje konto, lub zarejestrować jeśli konta nie posiadamy.
Dane podróżujących
Uzupełniamy dane każdego z pasażerów. Dla wygody możemy zapisać dane w swoim profilu, aby w przyszłości móc z nich korzystać.
Jeżeli jesteśmy osobami niepełnosprawnymi trzeba na tym etapie oznaczyć odpowiednią opcję.
Ryanair wymaga precyzyjnego określenia, jakiej pomocy potrzebujemy:
- Podróż z psem przewodnikiem/towarzyszącym (MIEJSCE PRM)
Pasażerowie podróżujący z psem przewodnikiem lub psem towarzyszącym, korzystający z chodzika w przejściu przez terminal (wylotów i przylotów) i dostaniu się na miejsce w samolocie oraz oddzielnych instrukcji w zakresie bezpieczeństwa ze strony załogi pokładowej - Osoba niewidoma/niedowidząca – nie wymaga pomocy
Pasażer jest niewidomy lub niedowidzący, ale nie wymaga pomocy (podróżuje sam lub w towarzystwie) - Osoba niewidoma/niedowidząca – wymagany chodzik (MIEJSCE PRM)
Pasażerowie niewidomi lub niedowidzący, korzystający z chodzika w przejściu przez terminal (wylotów i przylotów) i dostaniu się na miejsce w samolocie oraz oddzielnych instrukcji w zakresie bezpieczeństwa ze strony załogi pokładowej - Głęboka głuchota – odrębny instruktaż postępowania w razie niebezpieczeństwa
Pasażer cierpi na głęboką głuchotę i wymaga odrębnego instruktażu w zakresie bezpieczeństwa na pokładzie samolotu - Niepełnosprawność intelektualna – wymagany chodzik (miejsce PRM)
Samodzielni pasażerowie niepełnosprawni intelektualnie, rozumiejący instrukcje bezpieczeństwa i postępujący zgodnie z nimi oraz wymagający pomocy w przejściu przez terminal (wylotów i przylotów) do bramki do wejścia na pokład samolotu (dot. wylotów i przylotów) - Przewóz specjalnego sprzętu medycznego
Aby przewieźć/ stosować podczas lotu specjalny sprzęt medyczny, trzeba wcześniej uzyskać zgodę. Wypełnij i prześlij formularz (otrzymany pocztą elektroniczną). Nasz zespół ds. Pomocy Specjalnej zapozna się z Twoją prośbą. - Podróż z psem towarzyszącym (MIEJSCE PRM)
Pasażer podróżujący z psem przewodnikiem/towarzyszącym – niewymagana usługa pomocy specjalnej - Pomoc w dostaniu się na miejsce, łącznie z usadzeniem/zdjęciem (miejsce PRM)
Pasażerowie wymagający pomocy w przedostaniu się przez terminal (wylotów i przylotów) oraz wwiezienia na pokład do siedzenia w kabinie i zwiezienia. - Pomoc wymagana w dotarciu do/po opuszczeniu bramki do wejścia na pokład
Pasażer wymaga pomocy w przejściu przez terminal (wylotów i przylotów) do bramki do wejścia na pokład - Pomoc w poruszaniu się po lotnisku oraz wchodzeniu/schodzeniu ze schodów (MIEJSCE PRM)
Pasażerowie wymagający pomocy w przedostaniu się przez terminal (wylotów i przylotów) oraz pokonania w górę i w dół schodów do samolotu - Przewóz przedmiotów ułatwiających podróż
Ryanair nie zapewnia tego typu produktów. Leżą one w gestii klienta
Należy również określić, czy wymagany jest wózek inwalidzki:
- Wymagany wózek inwalidzki na lotnisku
- Wózek inwalidzki/skuter na akumulator z ogniwem suchym/żelowym
- Wózek inwalidzki/skuter na akumulator litowy
- Korzystanie z własnego manualnego wózka inwalidzkiego
Szczegóły płatności i dane kontaktowe
Uzupełniamy adres e-mail, oraz numer telefonu. Za dodatkową opłata możemy dokupić powiadomienia SMS o locie. Dodatkowo możemy wyrazić zgodę marketingową na treści reklamowe Ryanair i partnerów.
Zwróć uwagę na prawidłowość wprowadzonego adresu e-mail! Na ten adres otrzymasz potwierdzenie rezerwacji.
Pozostaje nam zapłacić za lot. Ryanair udostępnia dwie formy płatności:
- kartą debetową / kredytową
W przypadku tej formy płatności system dolicza do niektórych kart dodatkową opłatę za płatność. Zwróć na to uwagę.
Jak widzicie dane naszej karty, również możemy zapisać na koncie Ryanair, aby w przyszłości szybciej dokonywać płatności. - PayPal
Dla tej opcji również doliczana jest dodatkowa opłata za płatność
Ostatnim krokiem jest uzupełnienie adresu rozliczeniowego:
Musimy oznaczyć odpowiedni checkbox akceptując wszelkie warunki wymagane przez Ryanair. Jeżeli nie popełnimy błędów, po kliknięciu „Zapłać teraz” i po zaakceptowaniu naszej płatności, otrzymamy potwierdzenie naszej rezerwacji w postaci:
Oczywiście Ryanair dalej będzie próbował zachęcić nas do zakupu wszystkich możliwych usług. Taki biznes 🙂 na dzisiaj to tyle. Mam nadzieję, że rozjaśniłem trochę cały proces zakupu biletu.
Miłego dnia!
Dodaj komentarz